lördag, augusti 30, 2014

I Petit Nice

Nej vi har inte bytt hav, vi är fortfarande vid Biscaya. Sedan senast har vi övernattat i Marennes, Verdon sur Mer, Lacanau Ocean och nu är vi här. Det har fortfarande varit turistgetto, inga backar, mycket pinjeskog och så stränder. Vi har nu max tre dagar kvar i Frankrike. Vi har också ändrar rutten lite. Vi kommer att följa kusten fram till San Sebastian och därifrån tar vi kursen mot Gibraltar. Tack vare att vi åkte lite mera Hjulia än vi tänkt oss kommer vi nog fram i september redan.
Cykelleden genom skogen

EuroVelo 1 eller Velodysse


Vägkorsning
Färja från Cap Ferret till Arcachon
 
Sista vinprovningen i Bordeaux


tisdag, augusti 26, 2014

I Chatelaillon

Inte blev det ut vid kusten vid Nantes inte. Vi stannade över natten nära Caen och sedan cyklade jag följande dag till Vire, en vacker gammal stad där man stod gratis på en stor parkering där man också kunde fylla på vatten och tömma toan. Följande dag körde vi bil igen. Det var kallt blåsigt och backigt. Vi körde via Vitre och Chatuebriant fram till kusten vid St Nazaire. Natten tillbringade vi vid Pointe de St Gildas. När Kiki sedan cyklat en bit därifrån upptäckte hon en cykelled som hon började följa läns kusten. Det visade sig vara EuroVelo 1, som går längs kusten från Nord Kap via Bergen till Skottland och Irland för att sedan följa franska västkusten från Brest till Biarritz, så nu följer vi den.
Första natten längs rutten tillbringade vi i Notre Dame de Monts. Det var så fint där så vi tog en turistda där och låg på stranden också.Efter det fortsatte vi sydvart och kom till Talmont St Hilaire och nu i natt äär vi alltså iChatelaillon Plage. Det ligger strax söder om La Rochelle och vi kan faktiskt se Fort Bayard från stranden. Det var/är alltså där "Fångarna på fortet" spelas in. Om vädret inte blir alltför dåligt (det är lovat regn till i morgon), kommer jag förhoppningsvis till Gironde -bukten där Garonnefloden rinner ut, imorgon.
Vi rör oss nu i rena turistgetthot, nästan lika trångt som Östersjökusten i Polen och Tyskland.
Det är inte så ofta jag sett Dovers vita klippor så här tydligt, men morgonsolen hjälpte till.
En fantasktiskt fin trädgård

Över Seine
 
Fina vyer inne över land
 
Bron över floden Loire
Stranden vid Notre Dame de Monts
 
Visst är de roliga. Vi handlade
 
 
 

onsdag, augusti 20, 2014

I Frankrike

Nu var det slut på plattlandet. Det har blivit kuperat igen och västanvinden har vi kvar. Ibland blir det rätt tungt. Första natten i Frankrike stod vi på en parkeringsplats ute på Cap Gris Nez en fyr där det också finns en trafikkontroll för Strait of Dover eller Pas de Calais som fransmännen säger.
Från ris Nez cyklade jag till Crotoy vid Baiye de Somme. Där stod vi på en stor ställplats med en massa andra husbilar. Det kostade 5 € att stå där. Därifrån cyklade Kiki till en plats som heter Vasengerville sur Mer, strax väster om Dieppe. Vi stod där på en parkering utanför en stor och fin trädgård.
Ida har vi kört Hjulia sydvart. Det regnade ordentligt i natt och fortsatte i morse. Vi skall nu cykla inåt land i stället för att köra ut på uddarna. Vi kommer tillbaka till kusten vid Nantes är det tänkt.
Nej Ingrid vi kör helt andra vägar än senast. Det var bara genom Tyskland vi körde samma väg som ner mot Santiago de Compostela.

söndag, augusti 17, 2014

Ut ur Tyskland via Nederländerna till Belgien

Den här herrn stod vid borgen i Westerstede
Jag slapp regnet idag (10/8) men motvind fick jag och den har hållit i sig sen dess, med undantag av en dag. Det blev i alla  fall över 100 km fram till Termuntenzilj. Där låg vi vid en liten marina som var utanför slussarna.

Lågt och högt
  • Följande dag blåste det mycket mer och vi kom inte långt. Vi stannade i Holweg, där färjan till Ammerland går. På natten där hade vi ett jätteåskväder som varade i tre timmar. De första timmarna såg vi fullmånen på ena sidan bilen och blixtarna på andra sidan.
  • Innan ovädret
  • Följande dag hade samma kraftiga vind och Kiki cyklade till Harlingen, en verkligt holländsk stad.
  •  

  • Till vänster Ijselmeer och till höger Nordsjön.
  • Nu cyklade jag över dammen mellan Ijselmeer och Nordsjön i verkligt frisk motvind. Vi stannade tillslut i en ort som heter Anna Paulowna.
  • Följande morgon var det igen mulet och blåsigt så vi tog Hjulia via Haag till Rotterdam. I Haag besökte vi Mauritshuis -ett stort konstmuseum, där vi bl.a. såg Fabritius "Steglitsan" och Vermeers "Flickan med pärlörhängen.
  • Ställplats i Harlingen
  • Från Rotterdam körde vi först med Kiki började cykla. När vi kommit bort från motorvägarna blev det verkligen holländskt. Där följdes cykel-, bilväg och kanal åt. Vi stannade i Breskens dit det går färja över Westerschelde från Vlissingen.
  • Från Breskens cyklade jag sedan de sista kilometrarna ut ur Nederländerna. Där var det så att jag en aning längtade tillbaka till sjölivet när jag såg alla fartyg på väg utfrån eller in till Antwerpen. Många låg också till ankars.
  • Strand utanför Oostende
  • Till slut kom jag igår fram till Koksidje, där jag nu sitter på MacDonalds och skriver det här. Kiki är redan i Frankrike
    
    
    
  • 


lördag, augusti 09, 2014

I Westerstede

Nu är vi i Westerstede och skall snart lämna Tyskland, men först en bild från Jelling.
 
De vita stolparna markerar den gamla palissaden.
Från Jelling cyklade Kiki alltså till Bredsted och därifrån cyklade jag till Schleswig. Navigeringen i Danmark var ganska lätt, men när jag skulle ut ur Padborg och in i Tyskland fick jag fråga många
innan jag kom på rätt.
Danska cykelvägar när de är som bäst
 
Från Schleswig cyklade Kiki via Rendsburg till Brunnsbuttel. Från Rendsburg längs Kielkanalen.
Under kanalen
Gammalt och nytt möts, med cykelbanan intill
Ursäkta, var är havet
När Kiki kom fram till Brunnsbuttel åkte vi en bit tillbaka till Burg i Hjulia
Kväll vid kanalen
På morgonen regnade det, men när man är klädd så här gör det inte så mycket
Morgondiskning vid kanalen
I Tyskland blev nu navigeringen betydligt svårare. Det blev till att titta på kartan vid varje vägkorsning, men det gick ändå framåt. Jag cyklade till Bad Bederkesa, där vi övernattade på en stor parkeringsplats mitt i byn tillsammans med fem andra husbilar.
Från Bederkesa cyklade Kiki sedan genom skogsdungar och byar, men framförallt över majsfält fram till Westerstede, där vi nu väntar ut regn och vindar innan jag skall cykla in i Holland i morgon.
 
Om någon undrar om backarna här i Tyskland, så måste vi ju över motorvägar titt som tätt, men där är det. Plattyskt minsann.


 
 

 
 
 


måndag, augusti 04, 2014

På biblioteket i Vejen

Nu är vi så i Danmark. När vi körde iland i Grenå var det kolsvart och vi skulle försöka hitta en plats för natten. Vi körde västerut mot Randers och redan efter några kilometer hittade vi rastplats och bestämde att det här är hemma nu.
Vid den röda markeringen.

Följande morgon körde vi till Randers där Kiki började cykla, först längs Nationell cykelrute 2 fram till Viborg och därifrån på rutt 3 -Härvejen. Härvejen är Danmarks äldsta väg och en av Europas äldsta. Den skall vi nu följa hela vägen till Tyskland. Cyklingen var som vanligt i Danmark väldigt fin, med undantag av en ordentlig åskskur, men då var Kiki som tur under tak. Natten tillbringade vi vid Halds Ege, en av Danmarks äldsta gårdar. I ladugården finns det en utställning om trakten, i mangårdsbyggnaden finns numera en författarkoloni och i ett tredje hus finns pilgrimshärbärge.
Hald sö

Halds Ege

Härvejen är också en del av pilgrimsvägen mellan Nidaros och Santiago de Compostela.
Dagen efter alltså i lördags cyklade jag sedan fram till Jelling (Danmarks vagga, någon mil väster om Vejle) I Jelling fanns på 900-talet Kung Gorm, som var den förste att använda begreppet Danmark. Han reste en sten över sin hustru Tyra och kallar henne då "Danmarks pryd" och vad jag förstod så är det första gången namnet Danmark nämns. Bredvid stenen över Tyra reste Harald Blåtand en sten till minne av sina föräldrar Gorm och Tyra. Där skriver han att han var kung över hela Danmark och Norge och att han kristnade danerna. Stenen kallas nu också Danmarks dopattest.
I går söndags blev det ingen cykling. Vid åttatiden började det regna och ett kraftigt åskväder parkerade över Jelling fram till klockan två.
I dag är Kiki igång igen och om allt går väl skall jag cykla in i Tyskland i morgon.
I Norge cyklade vi länge utan att se något jordbruk -endast ren- och fårskötsel. Så småningom såg vi vallodling och litet senare korn- och rågfält. Efter Rondanefjällen kom sedan också vete och havre. I Danmark ser vi hela tiden stora odlingsfält med majs och solrosor och potatis.
Gammal odlingsbygd

Dansk cykelsti
Kiropraktorn gjorde nog nytta. Cyklingen går hur bra som helst, men bildagarna är fortfarande jobbiga. Jag får lov att ta pauser för att stretcha och gymnastisera.

torsdag, juli 31, 2014

Ut ur Sverige

Nu sitter vi på Danmarksbåten.
Inget fel på höften sa kiropraktorn. Han kallade mina besvär "falsk ischias" och trodde att det mycket väl kunde bero på att jag stretchat för dåligt efter cykeldagarna. Allmänt stel tyckte han också jag var. Jag fick en del övningar som jag skall göra minst varannan dag. Du kan komma att känna av behandlingen senare idag och också i morgon sa han innan jag gick. Det gjorde jag också. Världens träningsvärk fick jag. Vi skulle gå ut och äta och på bio men Kiki fick gå ensam, jag vilade i Hjulia.
Så småningom fick Kiki hämta sin cykel och gick sen på bio. Jag åkte till ICA och köpte mig en sallad. En halvtimme efter att jag hämtat salladen gick jag ut och upptäckte att min cykel var borta. Den stod lutat mot Hjulia, jag åt därinne och hade radion på. Klockan var halv åtta på kvällen, en massa människor joggade och cyklade förbi, men någon tog ändå cykeln. Nåja Kikis cykel är i alla fall helt OK nu och jag köpte en ny cykel innan vi fortsatte. Ont har jag ännu mellan varven, men det är Kikis cykeldag i morgon och i övermorgon skall väl mina muskler vara mer normala igen

tisdag, juli 29, 2014

I Göteborg

Det har gått en vecka utan ordentligt nät, men på stadsbiblioteket i Göteborg har vi det äntligen.
Här är Kiki i Vigelandsparken i Oslo
Glaskyrka vid vår övernattning i Kongsberg
Senaste rapporten var från Kongsberg, därifrån körde vi först tillbaka ganska så långt för att komma tillbaka på spåret och för att försöka hitta en station för påfyllning av gasflaskor. Nån gas hittade vi inte, men väl spåret. Så småningom cyklade jag fram till Moss vid Oslofjordens östra strand. Följande dag 24/7 cyklade Kiki de sista milen (sju) ut ur Norge och jag hittade gas.
Norge har under resan bjudit på allt: Vi har haft snö och bad- badvattnet i Osloområdet var 27 grader när vi var där, höga fjäll och djupa dalar -vi var visserligen inte så högt uppe, men över trädgränsen två gånger. För en botaniker hade det här säkert varit intressant, men vi kan inte växterna i polarregionen så vi hade inte så mycket glädje av det. Vad det gäller djurlivet såg jag endast två arter som jag inte sett förut: lämmel och fjällabb. Vi skall nog tillbaka till Norge igen.
Första övernattningen i Sverige var vid Lökholmen, en camping strax norr om Strömstad. därifrån cyklade jag till Veddö naturskyddsområde där vi stannade två nätter på en parkeringsplats
Vi var fem husbilar där andra natten.
Under dagen var vi in till Fjällbacka där ortens stora kändis står -alltså Ingrid Bergman
Efter Fjällbacka cyklade Kiki sedan fram till Malö genom rena Taubelandskapet.(Ängö, Flatö och Malö)
Den stora sevärdheten -Handelsman Flink
Igår cyklade jag sedan fram till Göteborg, där vi nu har lämnat in Kikis cykel på service och där jag i morgon bitti skall besöka en kiropraktor för att få hjälp med min höft som trilskats några dagar.
Well here we are again


 
 

tisdag, juli 22, 2014

I Kongsberg

Nu sitter vi hos lillasyster och väntar på kaffet efter maten.
Sen jag skrev senast har vi kört från Lillehammer i Hjulia fram till Bröttum, där vi övernattade.


Gudbrandsdalen
På söndagen cyklade jag sedan fram till kyrkan i Tangen varifrån vi fortsatte i Hjulia till Eidsvoll. En konstig liten by med en massa parkeringsplatser men just inget annat. Efter åttio kilometer i trettio graders värme var det skönt med ett dopp i älven.
På måndagen cyklade Kiki till Frogens kyrka, 20 km ost om Oslo, varifrån vi sedan fortsatte fram till Ekebergs camping i Oslo. I dag turistade vi i Oslo innan vi körde ut till Kongsberg. Vi har fortfarande riktigt hett. 

lördag, juli 19, 2014

Trabelia camping

Gata eller kanal i Trondheim
I onsdags gav vi alltså av från Trondheim, först i Hjulia tills vi kommit syd om stan. Då började jag cykla och det blev tungt. Nu skulle vi upp i de högre fjällen i Norge och när vi kommit Meldal tyckte jag att det räckte. Vi åkte vidare i Hjulia och letade upp en övernattningsplats.

Längs E6 ser man ofta skyltar med varning för får och också allmaän fara med tillägget ferist
Kvällens ruttplanering
I torsdags cyklade Kiki sedan fram till Oppdal längs småvägar. Sedan följde rutten E6, men efter Oppdal var det så mycket trafik att vi valde Hjulia till Hjerkinn där vi övernattade.
 
 
Från Hjerkinn cyklade jag först neråt till Folldal 25 km. Sen kom det en varningsskylt "brant stigning 12% 0,2 - 1,8 km. I änden på stigningen var tungt tom att gå. När jag kommit upp var jag på kalfjället igen, för första gången sen Finnmark. Nu började det regna också och det blev regnjacka på, regnjacka av
Uppe på fjället var det rätt plant och sedan i liten nerförsbacke fram till campingen.
Nu har Kiki givit sig av mot Lillehammer, där vi skall mötas i eftermiddag.



tisdag, juli 15, 2014

I Trondheim

 
Så här ser Mariaklockorna ut Ingrid.
I lördags gav jag mig av från Vennesund med färjan klockan 11, Hjulia fick inte rum på den turen så Kiki kom med på följande tur. De två första milen gick rätt så långsamt, med mycket uppför och lite nerför, men sen fick jag riktigt fin cykling med precis rätt uppförs- och nerförsbackar så att jag precis kom uppför krönet innan växlarna tog slut. Efter drygt 80 km kom jag så till nästa färja i Hofles, nära Kolvereid. Efter färjeturen åkte vi sedan i Hjulia och letade upp nattplats.

Utsikt från Kjelbotn, vår övernattning.
Från Kjelbotn cyklade sedan Kiki fram till Namsos och därifrån åkte vi sedan båda i Hjulia genom ett par tunnlar och förbi ett par väggarbeten tills Kiki började cykla igen. I Osen vid kusten, ett par mil syd om Namsos övernattade vi.
I går på morgonen var det mulet för första gången sen vi var på Andöy. Väderrapporten lovade frisk bris från syd och enkelte regnbyer. Jag gav mig av vid halv nio och märkte genast att i dag kommer jag inte långt och när Kiki kom ikapp mig liftade jag.
Här räckte inte växlarna till.
Vi tog bilen fram till en camping strax väster om Trondheim och när vi checkat in for vi till en caravanfirma och försökte få ordning på vårt kylskåp. När vi for från Vennesund där vi ation hade haft elkoppling hade vi fyra grader i skåpet, efter två dygn på gasdrift var skåpets temperatur Kikis cykel till en verkstad. Tre olika reparatörer och så jag då har försökt justera växlarna, men efter en dags cykling har de varit likadana igen.
Vi hann i alla fall se Nidarosdomen och fick lyssna till en orgelmeditation där.