Nu sitter vi på Danmarksbåten.
Inget fel på höften sa kiropraktorn. Han kallade mina besvär "falsk ischias" och trodde att det mycket väl kunde bero på att jag stretchat för dåligt efter cykeldagarna. Allmänt stel tyckte han också jag var. Jag fick en del övningar som jag skall göra minst varannan dag. Du kan komma att känna av behandlingen senare idag och också i morgon sa han innan jag gick. Det gjorde jag också. Världens träningsvärk fick jag. Vi skulle gå ut och äta och på bio men Kiki fick gå ensam, jag vilade i Hjulia.
Så småningom fick Kiki hämta sin cykel och gick sen på bio. Jag åkte till ICA och köpte mig en sallad. En halvtimme efter att jag hämtat salladen gick jag ut och upptäckte att min cykel var borta. Den stod lutat mot Hjulia, jag åt därinne och hade radion på. Klockan var halv åtta på kvällen, en massa människor joggade och cyklade förbi, men någon tog ändå cykeln. Nåja Kikis cykel är i alla fall helt OK nu och jag köpte en ny cykel innan vi fortsatte. Ont har jag ännu mellan varven, men det är Kikis cykeldag i morgon och i övermorgon skall väl mina muskler vara mer normala igen
torsdag, juli 31, 2014
tisdag, juli 29, 2014
I Göteborg
Det har gått en vecka utan ordentligt nät, men på stadsbiblioteket i Göteborg har vi det äntligen.
Här är Kiki i Vigelandsparken i Oslo
Glaskyrka vid vår övernattning i Kongsberg
Senaste rapporten var från Kongsberg, därifrån körde vi först tillbaka ganska så långt för att komma tillbaka på spåret och för att försöka hitta en station för påfyllning av gasflaskor. Nån gas hittade vi inte, men väl spåret. Så småningom cyklade jag fram till Moss vid Oslofjordens östra strand. Följande dag 24/7 cyklade Kiki de sista milen (sju) ut ur Norge och jag hittade gas.
Norge har under resan bjudit på allt: Vi har haft snö och bad- badvattnet i Osloområdet var 27 grader när vi var där, höga fjäll och djupa dalar -vi var visserligen inte så högt uppe, men över trädgränsen två gånger. För en botaniker hade det här säkert varit intressant, men vi kan inte växterna i polarregionen så vi hade inte så mycket glädje av det. Vad det gäller djurlivet såg jag endast två arter som jag inte sett förut: lämmel och fjällabb. Vi skall nog tillbaka till Norge igen.
Första övernattningen i Sverige var vid Lökholmen, en camping strax norr om Strömstad. därifrån cyklade jag till Veddö naturskyddsområde där vi stannade två nätter på en parkeringsplats
Vi var fem husbilar där andra natten.
Under dagen var vi in till Fjällbacka där ortens stora kändis står -alltså Ingrid Bergman
Efter Fjällbacka cyklade Kiki sedan fram till Malö genom rena Taubelandskapet.(Ängö, Flatö och Malö)
Den stora sevärdheten -Handelsman Flink
Igår cyklade jag sedan fram till Göteborg, där vi nu har lämnat in Kikis cykel på service och där jag i morgon bitti skall besöka en kiropraktor för att få hjälp med min höft som trilskats några dagar.
Well here we are again
tisdag, juli 22, 2014
I Kongsberg
Nu sitter vi hos lillasyster och väntar på kaffet efter maten.
Sen jag skrev senast har vi kört från Lillehammer i Hjulia fram till Bröttum, där vi övernattade.
Sen jag skrev senast har vi kört från Lillehammer i Hjulia fram till Bröttum, där vi övernattade.
Gudbrandsdalen
På söndagen cyklade jag sedan fram till kyrkan i Tangen varifrån vi fortsatte i Hjulia till Eidsvoll. En konstig liten by med en massa parkeringsplatser men just inget annat. Efter åttio kilometer i trettio graders värme var det skönt med ett dopp i älven.
På måndagen cyklade Kiki till Frogens kyrka, 20 km ost om Oslo, varifrån vi sedan fortsatte fram till Ekebergs camping i Oslo. I dag turistade vi i Oslo innan vi körde ut till Kongsberg. Vi har fortfarande riktigt hett.
lördag, juli 19, 2014
Trabelia camping
Gata eller kanal i Trondheim
I onsdags gav vi alltså av från Trondheim, först i Hjulia tills vi kommit syd om stan. Då började jag cykla och det blev tungt. Nu skulle vi upp i de högre fjällen i Norge och när vi kommit Meldal tyckte jag att det räckte. Vi åkte vidare i Hjulia och letade upp en övernattningsplats.
Längs E6 ser man ofta skyltar med varning för får och också allmaän fara med tillägget ferist
Kvällens ruttplanering
I torsdags cyklade Kiki sedan fram till Oppdal längs småvägar. Sedan följde rutten E6, men efter Oppdal var det så mycket trafik att vi valde Hjulia till Hjerkinn där vi övernattade.
Från Hjerkinn cyklade jag först neråt till Folldal 25 km. Sen kom det en varningsskylt "brant stigning 12% 0,2 - 1,8 km. I änden på stigningen var tungt tom att gå. När jag kommit upp var jag på kalfjället igen, för första gången sen Finnmark. Nu började det regna också och det blev regnjacka på, regnjacka av
Uppe på fjället var det rätt plant och sedan i liten nerförsbacke fram till campingen.
Nu har Kiki givit sig av mot Lillehammer, där vi skall mötas i eftermiddag.
tisdag, juli 15, 2014
I Trondheim
Så här ser Mariaklockorna ut Ingrid.
I lördags gav jag mig av från Vennesund med färjan klockan 11, Hjulia fick inte rum på den turen så Kiki kom med på följande tur. De två första milen gick rätt så långsamt, med mycket uppför och lite nerför, men sen fick jag riktigt fin cykling med precis rätt uppförs- och nerförsbackar så att jag precis kom uppför krönet innan växlarna tog slut. Efter drygt 80 km kom jag så till nästa färja i Hofles, nära Kolvereid. Efter färjeturen åkte vi sedan i Hjulia och letade upp nattplats.
I lördags gav jag mig av från Vennesund med färjan klockan 11, Hjulia fick inte rum på den turen så Kiki kom med på följande tur. De två första milen gick rätt så långsamt, med mycket uppför och lite nerför, men sen fick jag riktigt fin cykling med precis rätt uppförs- och nerförsbackar så att jag precis kom uppför krönet innan växlarna tog slut. Efter drygt 80 km kom jag så till nästa färja i Hofles, nära Kolvereid. Efter färjeturen åkte vi sedan i Hjulia och letade upp nattplats.
Utsikt från Kjelbotn, vår övernattning.
Från Kjelbotn cyklade sedan Kiki fram till Namsos och därifrån åkte vi sedan båda i Hjulia genom ett par tunnlar och förbi ett par väggarbeten tills Kiki började cykla igen. I Osen vid kusten, ett par mil syd om Namsos övernattade vi.
I går på morgonen var det mulet för första gången sen vi var på Andöy. Väderrapporten lovade frisk bris från syd och enkelte regnbyer. Jag gav mig av vid halv nio och märkte genast att i dag kommer jag inte långt och när Kiki kom ikapp mig liftade jag.
Här räckte inte växlarna till.
Vi tog bilen fram till en camping strax väster om Trondheim och när vi checkat in for vi till en caravanfirma och försökte få ordning på vårt kylskåp. När vi for från Vennesund där vi ation hade haft elkoppling hade vi fyra grader i skåpet, efter två dygn på gasdrift var skåpets temperatur Kikis cykel till en verkstad. Tre olika reparatörer och så jag då har försökt justera växlarna, men efter en dags cykling har de varit likadana igen.
Vi hann i alla fall se Nidarosdomen och fick lyssna till en orgelmeditation där.
fredag, juli 11, 2014
Fredag eftermiddag i Vennesund
Vi har haft ganska dåligt med nät här mellan fjällen, men nu har vi: Långsamt men gratis, som vår värd sa.
I måndags lämnade vi alltså Lofoten och tog oss tillbaka till fastlandet. Det blev ganska lite cykling i måndags, bara 63 km, det berodde till största delen på att E6 var så smal på slutet och att trafiken var tät. En del trafikarbeten fanns det också
Den mannen vet hur man gör reklam för sig själv
Ibland kunde man tro att man var i Spanien
I måndags lämnade vi alltså Lofoten och tog oss tillbaka till fastlandet. Det blev ganska lite cykling i måndags, bara 63 km, det berodde till största delen på att E6 var så smal på slutet och att trafiken var tät. En del trafikarbeten fanns det också
Ibland kunde man tro att man var i Spanien
Här vill man inte cykla.
När vi väl kommit till Bodö halv tolv på kvällen gällde det att hitta övernattningsställe. Inte förrän fram mot ett hittade vi en plats som dög. Passande nog hette den Fjell.
Tisdagen sedan blev en dag utan Hjuliaåkande för mig. Det blev 80 km inkluderande ett par färjepass innan vi stannade här
På onsdagen tog sedan hettan ut sin rätt. Det blev endast 32 km cykling, en del väntande på färjor och 90 km i Hjulia. Sedan var vi framme i Sandnässjöen.
Strax söder om Sandnässjöen finns de sju systrarna. Sju stycken toppar som det går vandringsleder till. Om man har god kondition kan gå till alla på samma dag. Vi nöjde oss med att se dem från foten. Alla sju fick inte rum på samma bild
I Sandnässjöen träffade vi också Madde, som jobbar i sommar.
Igår torsdags var det en aning svalare och vi fortsatte till Brönnöysund. Strax innan sista färjepasset fick jag punktering, den tredje på en vecka, så det blev I Hjulia den sista milen.
Det är enda gången hittills som det sett ut så här på färjan. Annars har det varit fullt och någon gång har vi fått vänta på nästa tur.
I morse hade vi femton grader i kylskåpet och det ändrade inte. Efter konsultation med en kille på Caravansentret i Brönnöysund kom vi fram till att det var bäst att pröva med 220 volt och om det fungerade på nytt prova med gas. Det var tydligen många husbilar och husvagnar som haft problem med kylskåp nu under värmeböljan. Nu framme i Vennesund har temperaturen sjunkit till 10 grader.
Punkteringen gjorde att jag tog kontakt med en cykelreparatör, som bytte fälgband på hjulet och kontrollerade ekrarna. Nu skall det hålla sa han. Nu har vi bara problemet med GPS:en kvar. Den vägrar att räkna ut resrutter sedan Alta.
Det blir många problem med nya fina grejer.
Cyklingen gick i alla fall bra idag, även om den blev kort. Bara 53 km, men värmen håller i sig.
söndag, juli 06, 2014
Lofoten
Fredag eftermiddag på Bleiks camping. Kiki promenerar på stranden och gör diverse fynd, jag lagar cykeln.
Lördagen sedan blev bästa cykeldagen hittills. Kiki cyklade 103 km på Andöya och Hinnöya -ingen färja det fanns bro emellan. Cyklingen på Andöya var perfekt: Lite trafik, inga backar och svag medvind. Natten tillbringade vi här på en gammal nerlagd pir. När jag kom dit var jag ensam men innan kvällen kom det fyra husbilar till dit
Idag cyklade jag 90 km i rekordvärme-alltså för Lofoten, 30 grader. Först över Lanöya, sedan över Hadelsöya. Därifrån tog jag sedan färjan till Lofoten, Fiskeböl på Austvågöy. Efter det började värmen ta på. Det gick långsamt fram, men det gick ändå fram till Svolvär och sedan Kabelvåg, där vi stannade för natten
fredag, juli 04, 2014
Såna här vyer har vi haft många nu.
Efter Alta var det min tur att cykla, men det var smal väg mycket trafik och vägarbeten nästan överallt. Efter 40 km gav jag upp och följde med i Hjulia ända bort till Olderdalen där vi tog färjan över till Lyngeidet. Under en paus hade vi till och med snöbollskrig
Efter Alta var det min tur att cykla, men det var smal väg mycket trafik och vägarbeten nästan överallt. Efter 40 km gav jag upp och följde med i Hjulia ända bort till Olderdalen där vi tog färjan över till Lyngeidet. Under en paus hade vi till och med snöbollskrig
Följande dag cyklade Kiki till Tromsö. Det blev en kort men jobbig bit längs E8 men mesta tiden på mindre och äldre vägar.
Igår körde jag rejält. Jag startade på Kvalöy och cyklade ner till Bransholmen där vi tog en färja till Botnhammn på ön Senja, varifrån vi tog oss över ön på en smal och backig väg. Några av tunnlarna (totalt 6 stycken) kunde/ville jag inte inte cykla genom så där åkte jag med i Hjulia. Den sträckan inkluderade också en backe där man på toppen var 800 ö h. Jag hade ändå två ordentliga backar på vägen. Fem över sju kom jag ner till hamnen i Gryllefjord och turligt nog var färjan till Andenes (längst norrut på Andöy) försenad så vi kom med över.
I morse började Kiki cykla i lätt regn och stark motvind -kulingvarning var utfärdad. Efter en timme gav hon upp och vi servade hennes cykel och tvättade kläder idag istället. I morgon är det lovat sol och svagas vindar.
Nu skiner solen på Bleiks camping
måndag, juni 30, 2014
Här står Kiki vid Nordkap klar att köra iväg. Det började med rejäla backar både upp och ner. Efter 35 km, kom hon fram till Honningsvåg, där jag väntade med Hjulia och sen åkte vi båda i bilen genom tre tunnlar innan vi kom till fastlandet.
Uppe på platån
Honningsvåg
Följande dag alltså söndag 29/6 cyklade jag från Kåfjord, där vi övernattat, till Skaidi där vi möttes. Cyklingen gick lätt fram till Olderfjord, men därifrån gick det ordentligt uppåt. Jag fick nästan Pyreneernakänsla. Så småningom hittade vi sen en rastplats vid Repparfjordelva, där vi övernattade.
Idag har Kiki cyklat fram till Alta, där vi n u sitter på en camping. Cyklingen idag gick till en början uppåt, men inte alltför mycket högsta punkten låg 385 m över havet. Efter det gick det neråt med bromsarna på fram till Alta.
Hittills har vi bara cyklat på europavägar, först E69 och sedan E6. Vi kommer att fortsätta på E6 någon dag ännu innan vi kommer ut på lite mindre vägar
torsdag, juni 26, 2014
On the road again
Snart blir det allvar igen. Nu har vi hunnit upp till Rovaniemi med vår nya husbil Hjulia. Vi startade i tisdags från Lemland Granboda körde in till Mariehamn och tog Baltic Princess till Åbo. Några gamla bekanta träffade jag ombord och Andy bjöd oss på middag. Från Åbo körde vi i regn till Orivesi nära Tammerfors där vi övernattade. Igår körde vi upp till Pudasjärvi där vi besökte Magnus och Eila-Marja Slotte och blev bjudna på kalas.
Nu är vi på polcirkeln och fikar och försöker få vår GPS att räkna ut resrutter igen
Nu är vi på polcirkeln och fikar och försöker få vår GPS att räkna ut resrutter igen
söndag, juni 30, 2013
Hemma
Oj då, jag glömde!
Totala cyklade distansen blev 1147 km och distansen med båda i Bertil blev 175 km.
Från Göteborg körde vi till Lilla Edet, där vi övernattade på en parkeringsplats. Det här var alltså i onsdags den 26:e. På torsdagen körde vi via Filipstad, Kopparberg, Skinnskatteberg och Västerås till Knivsta. Från Karlstad till Skinnskatteberg var det nästan enbart skog och små sjöar samt höga berg och djupa dalar.
Efter besök hos svåger och svägerska och sedan hos svärmor körde vi till Kapellskär, dit vi kom vid midnatt. Följande morgon hem med Rosella.
Totala cyklade distansen blev 1147 km och distansen med båda i Bertil blev 175 km.
Från Göteborg körde vi till Lilla Edet, där vi övernattade på en parkeringsplats. Det här var alltså i onsdags den 26:e. På torsdagen körde vi via Filipstad, Kopparberg, Skinnskatteberg och Västerås till Knivsta. Från Karlstad till Skinnskatteberg var det nästan enbart skog och små sjöar samt höga berg och djupa dalar.
Efter besök hos svåger och svägerska och sedan hos svärmor körde vi till Kapellskär, dit vi kom vid midnatt. Följande morgon hem med Rosella.
onsdag, juni 26, 2013
Göteborg
I går tog det slut! Vid halv tre kom jag fram till Fredericia efter 84 vackra kilometer. Jag fick också värsta uppförsbacken en mil efter att jag passerat Vejle. Backen hette Munkbjerget och var väldigt brant i börjam. Jag gick nästan hela vägen.
Juelsminde ligger längst österut på Veljefjordens norra sida. Dit gick färjorna från Kalundborg innan Stora bältsbron byggdes. Efter att jag kommit fram åkte vi Bertil till Hilleröd på Själland, där vi övernattade- Vi övernattade på samma camping när vi cyklade ner till Santiago de Compostela.
Så här har det ofta sett ut under vår tur.
Idag har vi kört till Göteborg via Helsingör och sitter nu på ett fik och väntar på att Viktor skall sluta jobbet för dagen.
Ingrid Gossen finns alltså på konstmuséet i Aarhus. Statyn är säkert över tre meter hög fastänhan kryper ihop så väldeliga. Konstnären heter Moegh eller nåt liknande
Juelsminde ligger längst österut på Veljefjordens norra sida. Dit gick färjorna från Kalundborg innan Stora bältsbron byggdes. Efter att jag kommit fram åkte vi Bertil till Hilleröd på Själland, där vi övernattade- Vi övernattade på samma camping när vi cyklade ner till Santiago de Compostela.
Så här har det ofta sett ut under vår tur.
Idag har vi kört till Göteborg via Helsingör och sitter nu på ett fik och väntar på att Viktor skall sluta jobbet för dagen.
Ingrid Gossen finns alltså på konstmuséet i Aarhus. Statyn är säkert över tre meter hög fastänhan kryper ihop så väldeliga. Konstnären heter Moegh eller nåt liknande
måndag, juni 24, 2013
Juelsminde
Igår blev det inget cyklande. Det blåste för mycket. I stället tog vi Bertil in till Aarhus och turistade. Vi började med den botaniske have, m,en det var inte mycket se. Det var tydligen en förening som skötte om den och frivilliga fick ta hand om varsin ruta. En del bestod enbart av ogräs, men själva parken var fin.
Sen besökte vi konstmuséet som är ett av Nordens största.
Uppe på taket fanns en promenad i regnbågens alla färger.
När vi kommit ner från 8:e våningen till 1:a stötte vi på denne gosse.
Framåt eftermiddagen körde vi till vår camping strax söder om stan och på kvällen deltog vi i firandet av Sankt Hans. Danskarnas motsvarighet till midsommarafton, firas alltid 23/6
Under några veckor i november-december 1982 körde jag mellan den här kajen i Juelsminde och en annan kaj i Kalundborg.
Sen besökte vi konstmuséet som är ett av Nordens största.
Uppe på taket fanns en promenad i regnbågens alla färger.
När vi kommit ner från 8:e våningen till 1:a stötte vi på denne gosse.
Framåt eftermiddagen körde vi till vår camping strax söder om stan och på kvällen deltog vi i firandet av Sankt Hans. Danskarnas motsvarighet till midsommarafton, firas alltid 23/6
I solnedgången brändes sedan häxor.
I dag har Kiki kört hårt 87 km i hård motvind. Efter 30 km ville hon nästan ge upp, men rätt som det var kom hon fram till Juelsminde.Under några veckor i november-december 1982 körde jag mellan den här kajen i Juelsminde och en annan kaj i Kalundborg.
lördag, juni 22, 2013
Ugelbölle
Har inte byarna vackra namn här så säg.
I går började Kiki cykla fran Asaa. Hon hade lätt cykling tills dess att regnet började. Efter en tid messade hon att hon satt på Lille vildmosecentret och väntade på mig. Då hade hon cyklat 40 km.
Vi tillbringade flera timmar där väntandes på bättre väder. Lille vildmose är ett stort område med flera mossar och åkermark och skogar. Centret byggdes 2006 och innehåller en väldigt intressant utställning, men det finaste var nog att få flyga med örnar. Man gick in i en liten bur och sen körde filmen igång. Man fick se det örnen såg när den flög. Samtidigt krängdes buren så man riktigt fick känslan av att flyga. tyvärr var resan bara fyra minuter.
Vi såg sedan en tjugo minuters film om Lille vildemose.
Regnet fortsatte sedan så vi åkte Bertil fram till campingen på Fjellerups strand. Sedan blev det midsommaraftonsmiddag med nubbar, sill och nypotatis. Vi hittade ingen gräddfil så det fick bli creme fraiche i stället och sen förstås jordgubbar till efterrätt. Till sillen drack vi också Vildmoseöl, som vi köpt på centret.
I morse cyklade jag sedan iväg österut på norra sidan av Grenålandet, men efter ungefär 25 km vände leden söderut och den friska sydvinden började bromsa rejält. Lite duggregn föll nu och då, men det påverkade inte så mycket. Efter ytterligare 60 km gav jag upp och Kiki hämtade mig med Bertil. Hon hade redan checkat in på campingen och betalt så vi ville inte byta camping. Det blev 85 km på cykel och 18 km i Bertil
Jag har hört talas om lärkrutor på åkrarna, men på den här veteåkern ser det ut som om man lämnat prästkrage- och vallmoruta istället.
Ungefär 200 km kvar nu
I går började Kiki cykla fran Asaa. Hon hade lätt cykling tills dess att regnet började. Efter en tid messade hon att hon satt på Lille vildmosecentret och väntade på mig. Då hade hon cyklat 40 km.
Vi tillbringade flera timmar där väntandes på bättre väder. Lille vildmose är ett stort område med flera mossar och åkermark och skogar. Centret byggdes 2006 och innehåller en väldigt intressant utställning, men det finaste var nog att få flyga med örnar. Man gick in i en liten bur och sen körde filmen igång. Man fick se det örnen såg när den flög. Samtidigt krängdes buren så man riktigt fick känslan av att flyga. tyvärr var resan bara fyra minuter.
Vi såg sedan en tjugo minuters film om Lille vildemose.
Regnet fortsatte sedan så vi åkte Bertil fram till campingen på Fjellerups strand. Sedan blev det midsommaraftonsmiddag med nubbar, sill och nypotatis. Vi hittade ingen gräddfil så det fick bli creme fraiche i stället och sen förstås jordgubbar till efterrätt. Till sillen drack vi också Vildmoseöl, som vi köpt på centret.
I morse cyklade jag sedan iväg österut på norra sidan av Grenålandet, men efter ungefär 25 km vände leden söderut och den friska sydvinden började bromsa rejält. Lite duggregn föll nu och då, men det påverkade inte så mycket. Efter ytterligare 60 km gav jag upp och Kiki hämtade mig med Bertil. Hon hade redan checkat in på campingen och betalt så vi ville inte byta camping. Det blev 85 km på cykel och 18 km i Bertil
Jag har hört talas om lärkrutor på åkrarna, men på den här veteåkern ser det ut som om man lämnat prästkrage- och vallmoruta istället.
Ungefär 200 km kvar nu
torsdag, juni 20, 2013
Asaa
Dan började med bilfärd till ett örnreservat, där vi såg uppvisning av falkenerare med falkar och örnar.
Först pilgimsfalk och jaktfalk, då vi fick se hur falkarna tränas. Falkarna flög fritt bland åskådarna och fick mat på en del platser på läktarna. Sedan kom örnarna. De uppträdde på samma sätt. Vi fick se Svart afrikansk kungsörn, jätteörn från Kamtjakta, lamgam och till slut tre havsörnar samtidigt.
Åskådarna fick order om att sitta på sina platser och hålla sina barn och tillhörigheter nära sig. Det hade hänt att örnar flugit i väg med kameror och glasögon.
Svart afrikansk kungsörn på läktaren
Lammgam En havsörn på fakkenerarens arm.
Efter att vi tagit oss tillbaka till cykelrutten skulle jag börja cykla. Det var ljummet, mulet och nästan vindstilla. Allt lovade en härlig tur, men det gick trögt, väldigt trögt. Det gick visserligen något uppåt, men ändå.. Efter nästan två mil när jag tog drickapaus såg jag att bakhjulsbromsen låg på på ena sidan. Jag hade haft för bråttom när jag satte tillbaka hjulet efter däcksbytet och det var inte riktigt i position. När jag testat på kvällen märkte jag det inte för jag hade cyklat sakta på campingområdet. När jag tagit bort bromsen gick det betydligt lättare och klockan frm kom jag fram till Asaas camping. Det blev bara 67 km idag-
Först pilgimsfalk och jaktfalk, då vi fick se hur falkarna tränas. Falkarna flög fritt bland åskådarna och fick mat på en del platser på läktarna. Sedan kom örnarna. De uppträdde på samma sätt. Vi fick se Svart afrikansk kungsörn, jätteörn från Kamtjakta, lamgam och till slut tre havsörnar samtidigt.
Åskådarna fick order om att sitta på sina platser och hålla sina barn och tillhörigheter nära sig. Det hade hänt att örnar flugit i väg med kameror och glasögon.
Svart afrikansk kungsörn på läktaren
Lammgam En havsörn på fakkenerarens arm.
Efter att vi tagit oss tillbaka till cykelrutten skulle jag börja cykla. Det var ljummet, mulet och nästan vindstilla. Allt lovade en härlig tur, men det gick trögt, väldigt trögt. Det gick visserligen något uppåt, men ändå.. Efter nästan två mil när jag tog drickapaus såg jag att bakhjulsbromsen låg på på ena sidan. Jag hade haft för bråttom när jag satte tillbaka hjulet efter däcksbytet och det var inte riktigt i position. När jag testat på kvällen märkte jag det inte för jag hade cyklat sakta på campingområdet. När jag tagit bort bromsen gick det betydligt lättare och klockan frm kom jag fram till Asaas camping. Det blev bara 67 km idag-
onsdag, juni 19, 2013
Ålbäk
Kiki kom tidigt fram till Thyborön efter 93 km medvind. Alltså medvind hela tiden.
I förrgår cyklade jag från Thyborön , alltså efter färjan till Agger. Nu var vinden mera västlig, men det var ändå mest medvind. Högsta farten var 42 km/h - liten nedförsbacke var det. Efter paus tillsammans med Kiki i Hanstholm fortsatte jag genom skogar och över dyner till Klim strand. Det blev 121 km under dagen. I går cyklade Kiki till Hirtshals en sträcka på 105 km. C:a 15 km gick på sandstrand. Medvind och sol hade hon hela vägen.
I Hirtshals hittade jag för första gången en fiskhandlare så det blev färsk torsk till middag.
Hirtshals fyr fick en extra lykta i natt.
I dag hade det lovats en del regn, men det ett sjkuttontal droppar bara. I stället för regn fick jag punktering ute i skogen. När jag tog bort hjulet märkte jag att däcket var rejält slitet, så istället för att sätta in en ny slang, tog vi Bertil till en cykelöverkstad och köpte nya däck och en ny slang. Nu hade vi bara en kort bit kvar till Skagen så vi åkte i Bertil tills vägen tog slut. Där tog vi sedan "Sandormen" - en traktordragen vagn ut till Grenen och sedan besökte vi också Grenens konstmuseum. Jag cyklade bara 20 km idag.
I förrgår cyklade jag från Thyborön , alltså efter färjan till Agger. Nu var vinden mera västlig, men det var ändå mest medvind. Högsta farten var 42 km/h - liten nedförsbacke var det. Efter paus tillsammans med Kiki i Hanstholm fortsatte jag genom skogar och över dyner till Klim strand. Det blev 121 km under dagen. I går cyklade Kiki till Hirtshals en sträcka på 105 km. C:a 15 km gick på sandstrand. Medvind och sol hade hon hela vägen.
En km strand. inte en km lång utan en km bred,
I Hirtshals hittade jag för första gången en fiskhandlare så det blev färsk torsk till middag.
Hirtshals fyr fick en extra lykta i natt.
I dag hade det lovats en del regn, men det ett sjkuttontal droppar bara. I stället för regn fick jag punktering ute i skogen. När jag tog bort hjulet märkte jag att däcket var rejält slitet, så istället för att sätta in en ny slang, tog vi Bertil till en cykelöverkstad och köpte nya däck och en ny slang. Nu hade vi bara en kort bit kvar till Skagen så vi åkte i Bertil tills vägen tog slut. Där tog vi sedan "Sandormen" - en traktordragen vagn ut till Grenen och sedan besökte vi också Grenens konstmuseum. Jag cyklade bara 20 km idag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)











