Oj då, jag glömde!
Totala cyklade distansen blev 1147 km och distansen med båda i Bertil blev 175 km.
Från Göteborg körde vi till Lilla Edet, där vi övernattade på en parkeringsplats. Det här var alltså i onsdags den 26:e. På torsdagen körde vi via Filipstad, Kopparberg, Skinnskatteberg och Västerås till Knivsta. Från Karlstad till Skinnskatteberg var det nästan enbart skog och små sjöar samt höga berg och djupa dalar.
Efter besök hos svåger och svägerska och sedan hos svärmor körde vi till Kapellskär, dit vi kom vid midnatt. Följande morgon hem med Rosella.
söndag, juni 30, 2013
onsdag, juni 26, 2013
Göteborg
I går tog det slut! Vid halv tre kom jag fram till Fredericia efter 84 vackra kilometer. Jag fick också värsta uppförsbacken en mil efter att jag passerat Vejle. Backen hette Munkbjerget och var väldigt brant i börjam. Jag gick nästan hela vägen.
Juelsminde ligger längst österut på Veljefjordens norra sida. Dit gick färjorna från Kalundborg innan Stora bältsbron byggdes. Efter att jag kommit fram åkte vi Bertil till Hilleröd på Själland, där vi övernattade- Vi övernattade på samma camping när vi cyklade ner till Santiago de Compostela.
Så här har det ofta sett ut under vår tur.
Idag har vi kört till Göteborg via Helsingör och sitter nu på ett fik och väntar på att Viktor skall sluta jobbet för dagen.
Ingrid Gossen finns alltså på konstmuséet i Aarhus. Statyn är säkert över tre meter hög fastänhan kryper ihop så väldeliga. Konstnären heter Moegh eller nåt liknande
Juelsminde ligger längst österut på Veljefjordens norra sida. Dit gick färjorna från Kalundborg innan Stora bältsbron byggdes. Efter att jag kommit fram åkte vi Bertil till Hilleröd på Själland, där vi övernattade- Vi övernattade på samma camping när vi cyklade ner till Santiago de Compostela.
Så här har det ofta sett ut under vår tur.
Idag har vi kört till Göteborg via Helsingör och sitter nu på ett fik och väntar på att Viktor skall sluta jobbet för dagen.
Ingrid Gossen finns alltså på konstmuséet i Aarhus. Statyn är säkert över tre meter hög fastänhan kryper ihop så väldeliga. Konstnären heter Moegh eller nåt liknande
måndag, juni 24, 2013
Juelsminde
Igår blev det inget cyklande. Det blåste för mycket. I stället tog vi Bertil in till Aarhus och turistade. Vi började med den botaniske have, m,en det var inte mycket se. Det var tydligen en förening som skötte om den och frivilliga fick ta hand om varsin ruta. En del bestod enbart av ogräs, men själva parken var fin.
Sen besökte vi konstmuséet som är ett av Nordens största.
Uppe på taket fanns en promenad i regnbågens alla färger.
När vi kommit ner från 8:e våningen till 1:a stötte vi på denne gosse.
Framåt eftermiddagen körde vi till vår camping strax söder om stan och på kvällen deltog vi i firandet av Sankt Hans. Danskarnas motsvarighet till midsommarafton, firas alltid 23/6
Under några veckor i november-december 1982 körde jag mellan den här kajen i Juelsminde och en annan kaj i Kalundborg.
Sen besökte vi konstmuséet som är ett av Nordens största.
Uppe på taket fanns en promenad i regnbågens alla färger.
När vi kommit ner från 8:e våningen till 1:a stötte vi på denne gosse.
Framåt eftermiddagen körde vi till vår camping strax söder om stan och på kvällen deltog vi i firandet av Sankt Hans. Danskarnas motsvarighet till midsommarafton, firas alltid 23/6
I solnedgången brändes sedan häxor.
I dag har Kiki kört hårt 87 km i hård motvind. Efter 30 km ville hon nästan ge upp, men rätt som det var kom hon fram till Juelsminde.Under några veckor i november-december 1982 körde jag mellan den här kajen i Juelsminde och en annan kaj i Kalundborg.
lördag, juni 22, 2013
Ugelbölle
Har inte byarna vackra namn här så säg.
I går började Kiki cykla fran Asaa. Hon hade lätt cykling tills dess att regnet började. Efter en tid messade hon att hon satt på Lille vildmosecentret och väntade på mig. Då hade hon cyklat 40 km.
Vi tillbringade flera timmar där väntandes på bättre väder. Lille vildmose är ett stort område med flera mossar och åkermark och skogar. Centret byggdes 2006 och innehåller en väldigt intressant utställning, men det finaste var nog att få flyga med örnar. Man gick in i en liten bur och sen körde filmen igång. Man fick se det örnen såg när den flög. Samtidigt krängdes buren så man riktigt fick känslan av att flyga. tyvärr var resan bara fyra minuter.
Vi såg sedan en tjugo minuters film om Lille vildemose.
Regnet fortsatte sedan så vi åkte Bertil fram till campingen på Fjellerups strand. Sedan blev det midsommaraftonsmiddag med nubbar, sill och nypotatis. Vi hittade ingen gräddfil så det fick bli creme fraiche i stället och sen förstås jordgubbar till efterrätt. Till sillen drack vi också Vildmoseöl, som vi köpt på centret.
I morse cyklade jag sedan iväg österut på norra sidan av Grenålandet, men efter ungefär 25 km vände leden söderut och den friska sydvinden började bromsa rejält. Lite duggregn föll nu och då, men det påverkade inte så mycket. Efter ytterligare 60 km gav jag upp och Kiki hämtade mig med Bertil. Hon hade redan checkat in på campingen och betalt så vi ville inte byta camping. Det blev 85 km på cykel och 18 km i Bertil
Jag har hört talas om lärkrutor på åkrarna, men på den här veteåkern ser det ut som om man lämnat prästkrage- och vallmoruta istället.
Ungefär 200 km kvar nu
I går började Kiki cykla fran Asaa. Hon hade lätt cykling tills dess att regnet började. Efter en tid messade hon att hon satt på Lille vildmosecentret och väntade på mig. Då hade hon cyklat 40 km.
Vi tillbringade flera timmar där väntandes på bättre väder. Lille vildmose är ett stort område med flera mossar och åkermark och skogar. Centret byggdes 2006 och innehåller en väldigt intressant utställning, men det finaste var nog att få flyga med örnar. Man gick in i en liten bur och sen körde filmen igång. Man fick se det örnen såg när den flög. Samtidigt krängdes buren så man riktigt fick känslan av att flyga. tyvärr var resan bara fyra minuter.
Vi såg sedan en tjugo minuters film om Lille vildemose.
Regnet fortsatte sedan så vi åkte Bertil fram till campingen på Fjellerups strand. Sedan blev det midsommaraftonsmiddag med nubbar, sill och nypotatis. Vi hittade ingen gräddfil så det fick bli creme fraiche i stället och sen förstås jordgubbar till efterrätt. Till sillen drack vi också Vildmoseöl, som vi köpt på centret.
I morse cyklade jag sedan iväg österut på norra sidan av Grenålandet, men efter ungefär 25 km vände leden söderut och den friska sydvinden började bromsa rejält. Lite duggregn föll nu och då, men det påverkade inte så mycket. Efter ytterligare 60 km gav jag upp och Kiki hämtade mig med Bertil. Hon hade redan checkat in på campingen och betalt så vi ville inte byta camping. Det blev 85 km på cykel och 18 km i Bertil
Jag har hört talas om lärkrutor på åkrarna, men på den här veteåkern ser det ut som om man lämnat prästkrage- och vallmoruta istället.
Ungefär 200 km kvar nu
torsdag, juni 20, 2013
Asaa
Dan började med bilfärd till ett örnreservat, där vi såg uppvisning av falkenerare med falkar och örnar.
Först pilgimsfalk och jaktfalk, då vi fick se hur falkarna tränas. Falkarna flög fritt bland åskådarna och fick mat på en del platser på läktarna. Sedan kom örnarna. De uppträdde på samma sätt. Vi fick se Svart afrikansk kungsörn, jätteörn från Kamtjakta, lamgam och till slut tre havsörnar samtidigt.
Åskådarna fick order om att sitta på sina platser och hålla sina barn och tillhörigheter nära sig. Det hade hänt att örnar flugit i väg med kameror och glasögon.
Svart afrikansk kungsörn på läktaren
Lammgam En havsörn på fakkenerarens arm.
Efter att vi tagit oss tillbaka till cykelrutten skulle jag börja cykla. Det var ljummet, mulet och nästan vindstilla. Allt lovade en härlig tur, men det gick trögt, väldigt trögt. Det gick visserligen något uppåt, men ändå.. Efter nästan två mil när jag tog drickapaus såg jag att bakhjulsbromsen låg på på ena sidan. Jag hade haft för bråttom när jag satte tillbaka hjulet efter däcksbytet och det var inte riktigt i position. När jag testat på kvällen märkte jag det inte för jag hade cyklat sakta på campingområdet. När jag tagit bort bromsen gick det betydligt lättare och klockan frm kom jag fram till Asaas camping. Det blev bara 67 km idag-
Först pilgimsfalk och jaktfalk, då vi fick se hur falkarna tränas. Falkarna flög fritt bland åskådarna och fick mat på en del platser på läktarna. Sedan kom örnarna. De uppträdde på samma sätt. Vi fick se Svart afrikansk kungsörn, jätteörn från Kamtjakta, lamgam och till slut tre havsörnar samtidigt.
Åskådarna fick order om att sitta på sina platser och hålla sina barn och tillhörigheter nära sig. Det hade hänt att örnar flugit i väg med kameror och glasögon.
Svart afrikansk kungsörn på läktaren
Lammgam En havsörn på fakkenerarens arm.
Efter att vi tagit oss tillbaka till cykelrutten skulle jag börja cykla. Det var ljummet, mulet och nästan vindstilla. Allt lovade en härlig tur, men det gick trögt, väldigt trögt. Det gick visserligen något uppåt, men ändå.. Efter nästan två mil när jag tog drickapaus såg jag att bakhjulsbromsen låg på på ena sidan. Jag hade haft för bråttom när jag satte tillbaka hjulet efter däcksbytet och det var inte riktigt i position. När jag testat på kvällen märkte jag det inte för jag hade cyklat sakta på campingområdet. När jag tagit bort bromsen gick det betydligt lättare och klockan frm kom jag fram till Asaas camping. Det blev bara 67 km idag-
onsdag, juni 19, 2013
Ålbäk
Kiki kom tidigt fram till Thyborön efter 93 km medvind. Alltså medvind hela tiden.
I förrgår cyklade jag från Thyborön , alltså efter färjan till Agger. Nu var vinden mera västlig, men det var ändå mest medvind. Högsta farten var 42 km/h - liten nedförsbacke var det. Efter paus tillsammans med Kiki i Hanstholm fortsatte jag genom skogar och över dyner till Klim strand. Det blev 121 km under dagen. I går cyklade Kiki till Hirtshals en sträcka på 105 km. C:a 15 km gick på sandstrand. Medvind och sol hade hon hela vägen.
I Hirtshals hittade jag för första gången en fiskhandlare så det blev färsk torsk till middag.
Hirtshals fyr fick en extra lykta i natt.
I dag hade det lovats en del regn, men det ett sjkuttontal droppar bara. I stället för regn fick jag punktering ute i skogen. När jag tog bort hjulet märkte jag att däcket var rejält slitet, så istället för att sätta in en ny slang, tog vi Bertil till en cykelöverkstad och köpte nya däck och en ny slang. Nu hade vi bara en kort bit kvar till Skagen så vi åkte i Bertil tills vägen tog slut. Där tog vi sedan "Sandormen" - en traktordragen vagn ut till Grenen och sedan besökte vi också Grenens konstmuseum. Jag cyklade bara 20 km idag.
I förrgår cyklade jag från Thyborön , alltså efter färjan till Agger. Nu var vinden mera västlig, men det var ändå mest medvind. Högsta farten var 42 km/h - liten nedförsbacke var det. Efter paus tillsammans med Kiki i Hanstholm fortsatte jag genom skogar och över dyner till Klim strand. Det blev 121 km under dagen. I går cyklade Kiki till Hirtshals en sträcka på 105 km. C:a 15 km gick på sandstrand. Medvind och sol hade hon hela vägen.
En km strand. inte en km lång utan en km bred,
I Hirtshals hittade jag för första gången en fiskhandlare så det blev färsk torsk till middag.
Hirtshals fyr fick en extra lykta i natt.
I dag hade det lovats en del regn, men det ett sjkuttontal droppar bara. I stället för regn fick jag punktering ute i skogen. När jag tog bort hjulet märkte jag att däcket var rejält slitet, så istället för att sätta in en ny slang, tog vi Bertil till en cykelöverkstad och köpte nya däck och en ny slang. Nu hade vi bara en kort bit kvar till Skagen så vi åkte i Bertil tills vägen tog slut. Där tog vi sedan "Sandormen" - en traktordragen vagn ut till Grenen och sedan besökte vi också Grenens konstmuseum. Jag cyklade bara 20 km idag.
söndag, juni 16, 2013
Thyborön
Nu sitter jag här och väntar på Kiki.
Igår cyklade jag från Esbjerg till till Lyngvik på näset mellan Nordsjön och Ringköbing Fjord. Jag startade klockan 10 vilket var en timme försent, för jag fick ett par rejäla skurar under sista biten.
Så här brukar det se ut i Bertil när dagens cyklist gett sig iväg.
Jag cyklade sedan på asfalt och grus om vartannat, men fort gick det. Vinden var rättsydlig och var det bara plant så gick det över 30 km/h på asfalt.
Jag körde genom flera plantage dvs planterad skog. Där fanns åtskilliga gulsparvar och gransångare. Jag såg dem inte, hörde dem. Ett rådjur hoppade över cykelvägen bara fem, sex meter framför mig.
Småningom kom jag ut på näset och nu gick banan över sanddyner. Det gick upp och ner med hiskelig fart.
Här hörde jag massor av lärkor.
Den här bilden ger nog inte rättvisa åt den verkliga vyn.
Och sen så kom ju regnet!
Igår cyklade jag från Esbjerg till till Lyngvik på näset mellan Nordsjön och Ringköbing Fjord. Jag startade klockan 10 vilket var en timme försent, för jag fick ett par rejäla skurar under sista biten.
Så här brukar det se ut i Bertil när dagens cyklist gett sig iväg.
Jag cyklade sedan på asfalt och grus om vartannat, men fort gick det. Vinden var rättsydlig och var det bara plant så gick det över 30 km/h på asfalt.
Jag körde genom flera plantage dvs planterad skog. Där fanns åtskilliga gulsparvar och gransångare. Jag såg dem inte, hörde dem. Ett rådjur hoppade över cykelvägen bara fem, sex meter framför mig.
Småningom kom jag ut på näset och nu gick banan över sanddyner. Det gick upp och ner med hiskelig fart.
Här hörde jag massor av lärkor.
Den här bilden ger nog inte rättvisa åt den verkliga vyn.
Och sen så kom ju regnet!
fredag, juni 14, 2013
Esbjerg
I dag skulle Kiki cykla långt var det tänkt. Det började bra med frisk sydväst, men så småningom vrd vinden mer och mer på väst för att sluta på nordväst -alltså rätt mot.
Fram till Esbjerg kom vi. Fastän det gick sakta de sista milen. På vägen passerades vägen m,ot Mandö. Mandö är en ö med c:a 50 innevånare och den kan nås endast vid lågvatten om man inte har en egen båt. Det går en "traktorbuss" dit och tidtabellen styrs av tidvattnet.
Det här är inte bussen, men väl en lastbil på väg mot Mandö.
Annars gick dagens etapp mest längs skyddsvallen mot gamla Nordsjön och förutom en och annan cyklist såg man såna här
Fram till Esbjerg kom vi. Fastän det gick sakta de sista milen. På vägen passerades vägen m,ot Mandö. Mandö är en ö med c:a 50 innevånare och den kan nås endast vid lågvatten om man inte har en egen båt. Det går en "traktorbuss" dit och tidtabellen styrs av tidvattnet.
Det här är inte bussen, men väl en lastbil på väg mot Mandö.
Annars gick dagens etapp mest längs skyddsvallen mot gamla Nordsjön och förutom en och annan cyklist såg man såna här
torsdag, juni 13, 2013
Römö
Det blev en kort tur idag, bara fram till Römö -40 km.
På nordgående gick det undan, som mest 32km/h, men på västgående gick det under 10 km/h. Mesta tiden gick det åt norr. Sista 8 km längs en vall mot Nordsjön. Cykelbanan var asfalterad, men marken används som bete så det var många grindar länghs leden.
Nu har Danmark blivit ett riktigt Flatland, men från Fredericia till Padborg gällde "Det bugter sig i bakke dal det heder gamle Danmark"
Strand på västsidan av Römö
På ett fågelmuseum på norra Römö.
Nu är det dags för middag på en kro
På nordgående gick det undan, som mest 32km/h, men på västgående gick det under 10 km/h. Mesta tiden gick det åt norr. Sista 8 km längs en vall mot Nordsjön. Cykelbanan var asfalterad, men marken används som bete så det var många grindar länghs leden.
Nu har Danmark blivit ett riktigt Flatland, men från Fredericia till Padborg gällde "Det bugter sig i bakke dal det heder gamle Danmark"
Strand på västsidan av Römö
På ett fågelmuseum på norra Römö.
Nu är det dags för middag på en kro
Start på västkusten
i går cyklade Kiki alltså längs tyska gränsen. Där följde hon cykelrute 8. Bara det torkat upp öite efter nattens regn skall jag börja cykla norrut längs rutt nummer ett, som tar oss till Skagen. I natt har vi varit på en camping i Rudböl. Campingen har en simhall så vi började dagen med ett dopp där.
I dag lär jag inte cykla så långt då klockan redan är över tio, men till Römö skall vi i alla fall
Dansk bokskog
I dag lär jag inte cykla så långt då klockan redan är över tio, men till Römö skall vi i alla fall
Dansk bokskog
tisdag, juni 11, 2013
Så är vi i gång igen. Nu gäller Jylland runt.
Vi startade hemifrån i Bertil i lördags och körde via Knivsta där vi träffade svärmor och svåger Erik ner till sjön Furen i södra Småland.
På söndagen blev det nästan bara motorvägskörande och vi kom till slut fram till Middelfart vid Lilla Bält
Vi drog lott om vem som skulle få cykla först och Kiki vann. I går började hon alltså cykla efter att vi besökt turistbyråerna i Middelfart och Fredericia för att skaffa cykelkartor. Det gick över stock och sten på byvägar, cykelbanor, skogsvägar och kostigar. Det gick långsamt! Övernattningen var vid Gravenshoveds camping, en bit norr om Haderslev.
I dag har jag cyklat på bra mycket bättre vägar genom Haderslev, Aabenraa, Sönderborg och Dybböl till Gammelmarks strandcampig.
I morgon fortsätter det längs tyska kusten fram till Nordsjön
Den här gynnaren mötte jag i dag. Den tittade nyfiket på mig varje gång jag tog en bild, men kom bara närmare och närmsrer
Vi startade hemifrån i Bertil i lördags och körde via Knivsta där vi träffade svärmor och svåger Erik ner till sjön Furen i södra Småland.
På söndagen blev det nästan bara motorvägskörande och vi kom till slut fram till Middelfart vid Lilla Bält
Vi drog lott om vem som skulle få cykla först och Kiki vann. I går började hon alltså cykla efter att vi besökt turistbyråerna i Middelfart och Fredericia för att skaffa cykelkartor. Det gick över stock och sten på byvägar, cykelbanor, skogsvägar och kostigar. Det gick långsamt! Övernattningen var vid Gravenshoveds camping, en bit norr om Haderslev.
I dag har jag cyklat på bra mycket bättre vägar genom Haderslev, Aabenraa, Sönderborg och Dybböl till Gammelmarks strandcampig.
I morgon fortsätter det längs tyska kusten fram till Nordsjön
Den här gynnaren mötte jag i dag. Den tittade nyfiket på mig varje gång jag tog en bild, men kom bara närmare och närmsrer
måndag, juni 03, 2013
Dags igen.
Snart bär det av igen, också den här gången tillsammans med Bertil. På lördag morgon tar vi Rosella och kör ner mot Jylland. vi räknar med att köra Bertil två dagar och sedan tar vi Jylland runt enligt samma recept som Östersjön runt för två år sen. Alltså Kiki cyklar udda dar då jag kör Bertil och jämna dagar blir det tvärtom.
Vi startar i Middelfart och åker medsols.
Vi startar i Middelfart och åker medsols.
måndag, augusti 22, 2011
Cirkeln sluten
Jäpp! Vi är i hamn. Här är vi - med vår Bertil - på väg över Bråviken för några dagar sedan.
Vi har Östersjön runt cyklat 7.678,5 km och kört med Bertil (alltså där vi båda suttit i, typ i Leningrad och över Öresundsbron) 756 km.
I går cyklade jag från Tantolunden, förbi kungliga slottet och åtskilliga kojor till Riala, söder om Norrtälje. Kolla vad stark jag är, håller upp hojen hur lätt som helst.
I dag, den 22 augusti, kom Stig cyklandes till Grisslehamn. Uppdraget är utfört.
Vi har Östersjön runt cyklat 7.678,5 km och kört med Bertil (alltså där vi båda suttit i, typ i Leningrad och över Öresundsbron) 756 km.
I går cyklade jag från Tantolunden, förbi kungliga slottet och åtskilliga kojor till Riala, söder om Norrtälje. Kolla vad stark jag är, håller upp hojen hur lätt som helst.
I dag, den 22 augusti, kom Stig cyklandes till Grisslehamn. Uppdraget är utfört.
lördag, augusti 20, 2011
Ett mysterium
I går körde jag från Nyköping till Trosa och var 200:e meter -faktiskt - låg sådana här högar vid dikesrenen. Vi antar att det är något djurs avföring? Men med körsbärskärnor?
Och i sådana massor långt ute på åkrar och fält?Ekorrar? Kanadagäss?Vi fattar inte.
Och i sådana massor långt ute på åkrar och fält?Ekorrar? Kanadagäss?Vi fattar inte.
Med kolestorolet är det att som en katt på fönsterbrädet. Stör inte. Det fixar sig. (Lars-Erik Litsfeldh) Vi har iaf varit friska och starka, noll förkylningar, noll diarrer, noll huvudvärk o.s.v.
Till sist två uppmaning från Trosa - världens ände. Först skylten. Sedan inskiptionen vid stenen vid världens ände: "Du reser runt i livet och travat hit och dit. Nu kan du sluta vandra, du kommer bara hit". kiki
torsdag, augusti 18, 2011
Nyköping
Enl önskemål - mat
Frukost vid jättefina Yxningens camping, alltid startar vi med samma mål;
Banvallen mellan Valdemarsvik och
Gusum gjorde mig salig. Näst efter att åka tåg är banvallskörnig å cykel bland det bästa som finns.
Nu blir det gästabud. kiki
tisdag, augusti 16, 2011
Västerviks camping
Nu har vi hunnit hit.
På Öland låg vi tre nätter. På lördagen skulle vi ha vilodag men cyklade ändå 70 km i en cirkel där vi hade mycket mer motvind än medvind. På söndagen cyklade jag inget men Kiki var till Kapellagården så det blev 10 km för henne.
I går cyklade Kiki 80 km från Kalmar till Påskallavik i gråväder och längs tråkiga vägar. Campingen där kostade 80 kronor.
I dag cyklade jag i solsken längs vackra vägar 124 km hit till Västervik. Campingen går på drygt 300 kronor här.
Frid
Stig
På Öland låg vi tre nätter. På lördagen skulle vi ha vilodag men cyklade ändå 70 km i en cirkel där vi hade mycket mer motvind än medvind. På söndagen cyklade jag inget men Kiki var till Kapellagården så det blev 10 km för henne.
I går cyklade Kiki 80 km från Kalmar till Påskallavik i gråväder och längs tråkiga vägar. Campingen där kostade 80 kronor.
I dag cyklade jag i solsken längs vackra vägar 124 km hit till Västervik. Campingen går på drygt 300 kronor här.
Frid
Stig
fredag, augusti 12, 2011
Kalmar solnedgång
Kalmar!!! Här väntade vi på färjan över till sommar-Öland i en överlastad Saab på 60-talet. Här arbetade jag på Kalmar Läns Tidning 76-77. Här bodde mina pensionerade föräldrar. Här är pappas grav. Här är vi nu, på Eriksöres camping, med utsikt rakt över sundet. Hur många liv får en människa egentligen?
Kväll i kojan. Forsman kollar in MIFK:s fotboll på skärmen. Vi tar semester här över veckoslutet. Sedan har vi 700 km kvar - är hemma runt den 25 aug.
torsdag, augusti 11, 2011
Cykla i Blekinge
Från Ystad cyklade Kiki till Yngsjö (mest känt för mordet) via Österlen med Kivik och Brösarps backar och diverse slott och herresäten.
Slottet ovan passerade hon dock inte det gjorde jag följande dag. Trolle Ljungby blev det sista slottet i Skåne för den här turen
Efter det bar det av in i Blekinge där vi passerade nära Norge.
Efter det genom Sölvesborg, Mörrum och Karlshamn fram till Järnaviks camping. Det blev 115 km från Yngsjö till Järnavik. Idag skulle det bli en kort sträcka 60 - 70 km trodde vi men det blev hela 97 fram till Kristianopel. Blekinges kortvarigaste stad. Den grundades av Kristian IV
och förstördes av Karl X. Som stad existerade den alltså under ett sekel men nu finns campingen där innanför gamla stadsmuren.
I morgon bär det av in i Småland och Öland
Frid
Stig
måndag, augusti 08, 2011
Cykling i Skåne
Längst söderut i Sverige har man den här utsikten. Riktningen mot västsydväst.
När jag var uppe där var det ett par som klättrat upp före mig som tyckte att det var såå högt och varit så jobbigt att ta sig upp.
Jag tänkte tyst för mig själv "Långe Jan och Kõpu" där var det jobbigare
Tidigare i morse cyklade jag på skånska cykelvägar, mest genom byar och över åkrar men också genom skogsdungar. 105 km blev det idag från Malmö till Ystad längs kusten. I morgon blir det cykelspåret ostkusten igen.
Frid
Stig
söndag, augusti 07, 2011
Svedala!!!
Vaknade i Rödvig, Danmark. Det regnade och skvalade och regnade och skurade. Stig gjorde sig cykelklar och satt länge fullt utrustad och tjurade. Han ville cykla till Köpehamn.
"Akta dig så du inte slirar i leran," sa han snällt. Och så gick jag ut och slirade i leran och slog i ryggen så hemskt att jag trodde jag brutit lårbenshalsen - minst. Ville inte ens köra Bertil. Bara sitta och stånka och stöna och beklaga mig.
Så - Stig tog Bertil och körde, för första gången för oss båda, småningom över Öresundsbron.
"Akta dig så du inte slirar i leran," sa han snällt. Och så gick jag ut och slirade i leran och slog i ryggen så hemskt att jag trodde jag brutit lårbenshalsen - minst. Ville inte ens köra Bertil. Bara sitta och stånka och stöna och beklaga mig.
Så - Stig tog Bertil och körde, för första gången för oss båda, småningom över Öresundsbron.

Bilden är väl inte så rolig. Men det blir roligare när vi kommer till gamla kära Svedala igen, som vi icke skådat sedan Haparanda i slutet av maj... Här våra inbunda böcker... (vi har läst nästan allt, de måste hållas ihop med rep för att inte fara runt i Bertil)
Men mest av allt har vi ju legat på vägarna. Här gulliga Mön. Synd att det blev så lite cykling i Danmark bara en dag var för oss. Min rygg blir nog bra igen. Nu tvättar vi mina leriga byxor i Malmö camping och i morgon drar vi vidare mot Ystad. kiki

Men mest av allt har vi ju legat på vägarna. Här gulliga Mön. Synd att det blev så lite cykling i Danmark bara en dag var för oss. Min rygg blir nog bra igen. Nu tvättar vi mina leriga byxor i Malmö camping och i morgon drar vi vidare mot Ystad. kiki
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


























